Tuesday, July 21, 2009

MYSTERY: Teoh bertukar cemas semasa sedang disoal siasat

Polis dah dedahkan Teoh Beng Hock mati 4-5 jam sebelum dijumpa. Ini bermakna dia mati pada waktu pagi pada lebih kurang pukul 8-9 lepas tiada lagi dilihat pada pukul 6 pagi.

Mesti kasi peringat bahawa Teoh bukan suspek tetapi adalah saksi utama. Teoh datang dengan sendiri membawa kereta sendiri dan bukan diambil dari rumah atau pejabat.

Mengikut amalan SPRM, mereka akan hantaq pulang suspek yang diambil dari rumah atau pejabat. Kemana saja suspek bergerak, termasuk bilik air, depa akan letak pegawai ikut. Oleh sebab Teoh bukan suspek, SPRM tidak perlu meletakkan orang untuk ikut dia. Ini pula lepaih dia dilepaskan untuk pulang.

Tempat dia tidoq pun bukan kawasan larangan dalam pejabat SPRM tetapi hanya waiting room. Dia pun boleh balik tanpa memberitahu sesiapa. Kalau nak kata SPRM cuai, mungkin betoi tapi boleh didebat. Itu yang DAP dok main-mainkan.

Kita tau Teoh bukan suspek tetapi saksi. Dia juga bekerjasama dengan SPRM dalam penyiasatan. Perlu ingat bahawa sebelum SPRM buat raid atas pejabat exco-exco Selangor, depa dah raid macam-macam pejabat-pejabat kerajaan negeri Selangor. Banyak maklumat depa dah kumpul.

Masa pejabat Ean Yong Hian Wah kena raid, SPRM ada merampas banyak dokumen-dokumen, termasuk laptop. Pasti semasa Teoh disoalsiasat selama 8 jam, dia ditanya dengan detail mengenai isi kandung dokumen-dokumen dan laptop. Kenapa Teoh berjanji akan bawa beberapa dokumen esok hari?

Kita kena faham bahawa Teoh dah mula fed-up dengan tugasnya sebagai pembantu politik Ean Yong. Dia ada kata pada kawan-kawan akan pulang Melaka lepaih kahwin. Bagi seorang muda yang idealis dan bersedia berhenti pekerjaan wartawan untuk masuk politik, dia mesti kecewa dengan benda tak betul.

Baru dia sedar realiti jauh dari harapan. Dia terpaksa melakukan kerja-kerja tidak betul yang dia tidak setuju. Bosnya Ean Yong adalah exco yang terlibat dalam kampung baru dan kilang haram. Maka rangkaiannya dengan peniaga-peniaga dan pengusaha kilang sangat meluas. Dulu, kini dan selamanya depa sudah biasa kerja sogok menyogok untuk hidup. Macam-macam boleh berlaku.

Kalau tidak sogokan, Teoh mungkin menyimpan rekod dalam laptop untuk kontrak-kontrak yang kecil tapi banyak yang boleh kasi salur masuk dana DAP untuk buat bangunan di PJ. Kontrak kecik konon susah nak ditrace. Kalau tak masuk dana DAP, mungkin juga duit itu masuk straight dalam poket sendiri dahulu. Ini kerja haram yang dilakukan oleh Ean Yong dan mungkin sekali Ronnie.

Teoh kelihatan cool sepanjang soal siasat, seperti kata pengarah SPRM. Tapi dia tak cerita keadaan Teoh apabila laptop dan dokumen dibuka dihadapannya. Paras rupa Teoh pasti berubah menjadi panik dan cemas bila soalan yang ditanya bertambah hampoir dengan kebenaran. Biasalah orang muda yang tak berpengalaman.

Dia boleh merasa akan terjebak dan reaksi segera adalah mahu menyelamatkan dirinya dahulu dengan berkerjasama. Dengan tergesa-gesa dia tawarkan akan beri dokumen lain.

Tan Boon Hwa ada kata dalam sidang akhbar terlihat Teoh dalam keadaan penat dan hunched. Mungkinkah rupanya agak cemas? Kalau kenyatan Tan belum tahu betul, keenganannya untuk beri kenyataan pada polis hanya memungkinkan dia sudah terlepas kata dan takut untuk jelaskan lagi keadaan Teoh semasa itu.

Tidak mustahil Teoh mula merasa takut untuk pulang pada waktu awal pagi dan tunggu hingga siang sedikit untuk rasa selamat untuk balik. Adakah dia membunuh diri apabila mengenangkan dia sudah terlebih cakap dan nyawanya tidak lagi selamat? Mungkinkah dia telah diugut dan disuruh membunuh diri melalui talipon?

Mungkinkah juga dia dibunuh dengan dicampak keluar semasa keluar dari pejabat SPRM pada waktu selepas 6 pagi? Polis tidak mendedahkan lagi dari tingkat mana Teoh melompat atau dicampak. Jawapan ini boleh ditemui dari penemuan forensik oleh pakar-pakar.

Itu yang depa dok kokok kritik IGP Musa Hasan dan dok persoalkan kredibiliti polis dan MACC. Nanti apa yang ditemui forensik akan dipersoalkan. Itu juga sebab Khalid gagap tak jadi hantaq pathologist swasta masa postmortem. Depa penyokong oghang luar tabii berfikir pelik dan luar kotak.

Jawapan boleh dijumpai melalui rekod talipon bimbit. Siapa yang dia bercakap sepanjang hari sebelum pergi ke pejabat SPRM? Adakah dia bercakap dengan sesiapa pada waktu pagi itu? Polis kata mereka sudah dapat rekod talipon. Adakah tidak nama Ean Yong dan Ronnie Liu ada dalam senarai? Adakah nama Tan Boon Hwa? Siapa loyar DAP dan PKR ada dalam senarai pemanggil?

Siapa makan cili dia akan rasa pedas. Sama-sama kita peghati.

2 comments:

  1. As-Salam Bro Najamarine,..heheh,..apo nak dikato,..lagi lama baca pendapat2 dlm blog d more lights seems to shed,..heheh,.. d only conclusion dan keberangkalian yg nampak ialah TBHock bunuh diri!,.. di terjun dari tingkat 14 SPRM office,.. theory nya ialah

    1. TBWah brtemu nhan TBHock tp dia kata depa tak brtegur/brbual,.. Logikkah kalo difikirkan balik,??

    2. Gue rasa TBWah bohong!! Wat need to b proved or ask is samaada in between 6am hingga 1.30pm TBWah dibenarkan untuk keluar minum atau ke tandas,.. sbb kalo dia keluar lg sekali dari bilik siasatan dia mungkin telah brtemu ngan TBHock lg sekali..

    3. Kali pertama dia mungkin telah emberi warning kepada TBHock apabila di beritahu TBHock hendak menyerahkan beberapa dokumen tentang 7 syarikat yg terbabit,.. mungkin dokumen itu adelah side agreement yg mungkin di buat antara pengarah2 7 syarikat itu dengan beberapa individu PR untuk mengabui mata masyarakat?? Classified dokumens to d DAP & PKR?? Mungkin..

    4. TBHock telah di suruh oleh TBWah untuk bunuh diri dgn terjun dari pejabat SPRM/MACC jika dia mahu melihat keluarga nya selamat,.. kalo dia bunuh diri kata TBWah keluarga dia akan selamat sebab dokumens berkaitan belum di beri pada SPRM( d most logical reason is to prevent SPRM frm getting hold of d docs wic cud implicate a lot of ppl, not jst d two YBs namely Ronnie and Ean Hian Wah but dos involved in d Selangor agency like pejabat tanah, MPSA, MPSS or anyting connected) kira2 lagi besar le bro sbb TBHock must have kept sumting classified as secret & had compiled his own sets of documents as proof,..ain't he a former journalist?? so he noes wat he is doing,..

    4. Pasal hp tu tak penting sangat bagi gue bro sbb majority ade 2 hingga 3 hp,.. untuk family guna phone lain untuk biz lain untk politik lain,..wakaka,.. d triads normally carry more den 1 phone.. sum jst fer sending & receiving SMS'es,..

    5. Gue rasa window latch yg polis amik kat tingkat 14 tu woz forced open or sumting,.. question is whr woz TBWah between 6am & 1.30pm,.. did he really saw TBHock at 6am near d pantry or woz it 7-8am wic is about d time TBHock fall/thrown to his death??

    6. TBWah took tim e to get his statement recorded,.. why?? of coz he needed to buy time to clear his shit,..wakaka,.. he didun noe he cud b summoned under 111 as mention by d investigating police officer,.. habis dh nak cakap melayu pun tak paham,.. memang jenis ngok la ni,..
    TBWah punya background sbelum jadi councillor ni ape dia wat?? gue rasa polis tahu dh & SPRM pun tahu dah cuma bagaimana nak clear nama dia org pasal awal2 pre empt dh dilakukan oleh bro AnWar & DAP bahawa TBHock tak munkin bunuh diri sbb dia nak kawin,.. its gonna b difficult but truth prevail as d evident thr will proof it,..but d perception of dos being told d lies will b difficult to erase,..heheh,..wat else can I say,..(,") lastly do not bring up about d triads involvement aftr dis issue is closed,.. trust me bro,..I noe wat I'm talking about,..heheh..let d triads operate deir way as had been in all countries jst let d police handle dem,..yup,.. gue takut lor..

    ReplyDelete
  2. salam bro brotherhood,

    sebenarnye isu yg bro ulas tu dah jadi topik hangat kat cni(trg)..masing2 mencari andaian yg terbaik..
    memang tiada siapa yg bunuh mendiang teoh ni..sebab takde sape yg masuk..

    kemungkinan besar memang bunuh diri,tetapi...siapa yg arahkan teoh bunuh diri..ni kan dah macam citer kongsi gelap hongkong di tv..diaorg takkan bunuh saudara sendiri tetapi mengarahkan mereka membunuh diri.habis cerita..

    yg isu pembangkang mainkan sekarang memang tak logik..macam mana la diaorg leh pecaya kelentong puak2 putar alam DAP ngan PKR ni.

    aku sebenarnye dah pasan bila azmin ali mintak bubar exco selangor,mamat ni dah nampak akan berlaku bende2 macam ni.jadi nak selamatkan PKR dari terjerumus dia mintak khaled gagap bubar exco secepat mungkin.

    ReplyDelete